Nie zadajemy sobie dziś pytania, czy to wybór czy konieczność, bo na obecną chwilę w większości przypadków zdecydowanie to drugie.
Pozostaje kwestia, jak się odnaleźć w nowych realiach? Czy odwrócony porządek nie jest okazją do nadużyć? Czy podobnie w pandemii widzą sprawę pracodawcy i pracownicy?
Spójrzmy, jak układa się bilans zysków i strat. Wyglądać by mogło, że jest win-win, sytuacja, w której obie strony powinny być zadowolone – pracownicy nie tracą czasu na dojazdy do pracy, a pracodawcy mogą zaoszczędzić na wydatkach, rezygnując chociażby z wynajmowania przestrzeni biurowej… Czy aby jest aż tak różowo?
Okazuje się, że praca zdalna z domu pozbawia nas wielokrotnie sfery prywatnej. Łatwo zapomnieć, kiedy się kończą “godziny pracy” i powinien zaczynać czas wolny. Co powinniśmy robić, by o tę przestrzeń pozazawodową skuteczniej zadbać? Wielu specjalistów uważa, że zachowanie balansu “praca – życie” jest równie niezbędne dla naszego dobrego samopoczucia co dla naszej efektywności zawodowej.
Pierwszorzędną rzeczą jest oczywiście posiadanie wyznaczonego miejsca do pracy wyposażonego w niezbędne urządzenia i technologię. Kolejna to skuteczne metody radzenia sobie ze wszystkim, co zakłóca nam pracę, np. z hałasem, z aktywnością dzieci lub zachowaniem zwierząt domowych. No i na końcu, ale wciąż bardzo istotna rzecz, harmonogram działań uwzględniający kontakt społeczny i stymulację, która zwykle pochodzi z przebywania z innymi w miejscu pracy.
Poniżej prezentujemy listę sprawdzonych wskazówek, jak odnosić sukcesy w trybie pracy zdalnej. Choć adresowane głównie do pracowników, z powodzeniem posłużą też pracodawcom.
1. Przestrzegaj regularnych godzin pracy. Postaraj się wypracować zdrową rutynę, która pomoże Ci kontrolować pory, kiedy codziennie zaczynasz i kończysz swoją pracę z domu. To pomaga wielu pracownikom zdalnym zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
2. Ustal zasady współżycia z innymi osobami w Twojej przestrzeni. Np. jeśli masz dzieci, potrzebują one jasnych zasad określających, co mogą, a czego nie mogą robić w tym czasie, kiedy Ty pracujesz. To Wam ułatwi życie i oszczędzi nerwów.
3. Planuj przerwy i realizuj je w całości. Niech to będzie np. godzina obiadowa i dwie 15-minutowe przerwy. (To standard dla etatowych pracowników etatowych w USA). Rób też co pół godziny krótkie ćwiczenia gimanstyczne odprężające kręgosłup. Praca siedząca stanowi dla niego duże obciążenie.
4. Wychodź z domu, kiedy możesz. W zakresie, w jakim jest to dozwolone i bezpieczne, wychodź z domu, żeby się poruszać, dotlenić i poprzebywać w naturalnym świetle. To ważne dla Twojego zdrowia, jak również dla Twojej produktywności.
5. Zadbaj o sprzęt – narzędzia. Nie wahaj się poprosić pracodawcę o to, czego potrzebujesz do wykonywania swojej pracy zdalnej. Dotyczy to konfiguracji urządzeń w Twoim domu – komputera i in. akcesoriów IT. Warto też dotrzeć do rozwiązań oferowanych przez Aktywator Biznesu, szczególnie przydatnych w konfigurowaniu pracy zespołowej.
6. Stwórz w domu dedykowaną przestrzeń biurową. Tylko do użytku służbowego. Nawet jeśli masz jeden laptop, poświęć biurko lub stół do użytku służbowego w określonych godzinach. Być może – w zależności od charakteru Twojej pracy – warto byś skorzystał z takich udogodnień jak kabina konferencyjna (np. ChatBox by Marcova), która zapewnia komfort akustyczny i izolację od niepożądanego hałasu.
7. Spotykaj się – nie tylko biznesowo. Samotność, odłączenie i wyobcowanie to zwykłe bolączki w zdalnym życiu zawodowym. Niektóre firmy z kulturą pracy zdalnej oferują pracownikom dodatkowo kontakty towarzyskie, np. w postaci czatów, na których można porozmawiać o wspólnych zainteresowaniach, nieformalnie spotkać online osoby powiązane z nami projektowo.
8. Pokazuj się – bierz udział w wideokonferencjach. To poprawia jakość kontaktu z Twoimi współpracownikami i menedżmentem, pozwala spotkać się online “twarzą w twarz”, by lepiej zrozumieć wymagania projektowe. Zasugeruj przełożonym lub na własną rękę sięgnij po rewolucyjne rozwiązania, które oprócz kontaktu przez sieć gwarantują jego doskonałą jakość techniczną audio i wideo. Ich dodatkowym atutem jest kompatybilność z ekranami dotykowymi, które są już powszechnie wykorzystywane w spotkaniach online.
9. Korzystaj z możliwości szkoleń online – podnoś swoje kwalifikacje. Wykorzystaj internet, by służył Ci w karierze i doskonaleniu zawodowym. Ilość dostępnych kursów (często darmowych) jest ogromna. Sprawdź.
10. Bądź w kontakcie. Praca zdalna wymaga często wzmożonej komunikacji. Twój harmonogram i dostępność powinny być transparentne dla Twoich współpracowników, którzy są współodpowiedzialni za projekt.
11. Myśl i działaj pozytywnie. Dotyczy to też kontaktów zawodowych. Kiedy zamiast odbyć spotkanie musisz zadowolić się wysłaniem emaila, staraj się zawrzeć w nim swoje pozytywne emocje. To naprawdę dobrze wpływa i ociepla relacje z partnerami biznesowymi czy współpracownikami.
12. Nie bądź dla siebie zbyt surowy i korzystaj ze swoich atutów. Skoro pracujesz z domu, pozwól sobie na rzeczy, które w domu (a nie w biurze) możesz zrobić. Czy myślałeś o upieczeniu samemu chleba? Uda się – przecież kuchnię masz tuż obok. Warto też dać na luz, oderwać myśli od pracy, choćby na chwilę. Nie sposób utrzymać najwyższą produktywność przez cały czas. Pamiętaj, że musisz ją zrównoważyć z dbaniem o siebie, bo w przeciwnym razie ryzykujesz wypaleniem.
Tyle wskazówek. Ponieważ model pracy zdalnej jest dla większości z nas wciąż czymś nowym, uczmy się od innych, jak najlepiej wprowadzać go w życie. Inspirujmy się wzajemnie i odnajdujmy w nowych okolicznościach, czerpiąc zawsze satysfakcję z nowych możliwości.
Praca w domu. Błogosławieństwo czy przekleństwo?
Nie zadajemy sobie dziś pytania, czy to wybór czy konieczność, bo na obecną chwilę w większości przypadków zdecydowanie to drugie.
Pozostaje kwestia, jak się odnaleźć w nowych realiach? Czy odwrócony porządek nie jest okazją do nadużyć? Czy podobnie w pandemii widzą sprawę pracodawcy i pracownicy?
Spójrzmy, jak układa się bilans zysków i strat. Wyglądać by mogło, że jest win-win, sytuacja, w której obie strony powinny być zadowolone – pracownicy nie tracą czasu na dojazdy do pracy, a pracodawcy mogą zaoszczędzić na wydatkach, rezygnując chociażby z wynajmowania przestrzeni biurowej… Czy aby jest aż tak różowo?
Okazuje się, że praca zdalna z domu pozbawia nas wielokrotnie sfery prywatnej. Łatwo zapomnieć, kiedy się kończą “godziny pracy” i powinien zaczynać czas wolny. Co powinniśmy robić, by o tę przestrzeń pozazawodową skuteczniej zadbać? Wielu specjalistów uważa, że zachowanie balansu “praca – życie” jest równie niezbędne dla naszego dobrego samopoczucia co dla naszej efektywności zawodowej.
Pierwszorzędną rzeczą jest oczywiście posiadanie wyznaczonego miejsca do pracy wyposażonego w niezbędne urządzenia i technologię. Kolejna to skuteczne metody radzenia sobie ze wszystkim, co zakłóca nam pracę, np. z hałasem, z aktywnością dzieci lub zachowaniem zwierząt domowych. No i na końcu, ale wciąż bardzo istotna rzecz, harmonogram działań uwzględniający kontakt społeczny i stymulację, która zwykle pochodzi z przebywania z innymi w miejscu pracy.
Poniżej prezentujemy listę sprawdzonych wskazówek, jak odnosić sukcesy w trybie pracy zdalnej. Choć adresowane głównie do pracowników, z powodzeniem posłużą też pracodawcom.
1. Przestrzegaj regularnych godzin pracy. Postaraj się wypracować zdrową rutynę, która pomoże Ci kontrolować pory, kiedy codziennie zaczynasz i kończysz swoją pracę z domu. To pomaga wielu pracownikom zdalnym zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
2. Ustal zasady współżycia z innymi osobami w Twojej przestrzeni. Np. jeśli masz dzieci, potrzebują one jasnych zasad określających, co mogą, a czego nie mogą robić w tym czasie, kiedy Ty pracujesz. To Wam ułatwi życie i oszczędzi nerwów.
3. Planuj przerwy i realizuj je w całości. Niech to będzie np. godzina obiadowa i dwie 15-minutowe przerwy. (To standard dla etatowych pracowników etatowych w USA). Rób też co pół godziny krótkie ćwiczenia gimanstyczne odprężające kręgosłup. Praca siedząca stanowi dla niego duże obciążenie.
4. Wychodź z domu, kiedy możesz. W zakresie, w jakim jest to dozwolone i bezpieczne, wychodź z domu, żeby się poruszać, dotlenić i poprzebywać w naturalnym świetle. To ważne dla Twojego zdrowia, jak również dla Twojej produktywności.
5. Zadbaj o sprzęt – narzędzia. Nie wahaj się poprosić pracodawcę o to, czego potrzebujesz do wykonywania swojej pracy zdalnej. Dotyczy to konfiguracji urządzeń w Twoim domu – komputera i in. akcesoriów IT. Warto też dotrzeć do rozwiązań oferowanych przez Aktywator Biznesu, szczególnie przydatnych w konfigurowaniu pracy zespołowej.
6. Stwórz w domu dedykowaną przestrzeń biurową. Tylko do użytku służbowego. Nawet jeśli masz jeden laptop, poświęć biurko lub stół do użytku służbowego w określonych godzinach. Być może – w zależności od charakteru Twojej pracy – warto byś skorzystał z takich udogodnień jak kabina konferencyjna (np. ChatBox by Marcova), która zapewnia komfort akustyczny i izolację od niepożądanego hałasu.
7. Spotykaj się – nie tylko biznesowo. Samotność, odłączenie i wyobcowanie to zwykłe bolączki w zdalnym życiu zawodowym. Niektóre firmy z kulturą pracy zdalnej oferują pracownikom dodatkowo kontakty towarzyskie, np. w postaci czatów, na których można porozmawiać o wspólnych zainteresowaniach, nieformalnie spotkać online osoby powiązane z nami projektowo.
8. Pokazuj się – bierz udział w wideokonferencjach. To poprawia jakość kontaktu z Twoimi współpracownikami i menedżmentem, pozwala spotkać się online “twarzą w twarz”, by lepiej zrozumieć wymagania projektowe. Zasugeruj przełożonym lub na własną rękę sięgnij po rewolucyjne rozwiązania, które oprócz kontaktu przez sieć gwarantują jego doskonałą jakość techniczną audio i wideo. Ich dodatkowym atutem jest kompatybilność z ekranami dotykowymi, które są już powszechnie wykorzystywane w spotkaniach online.
9. Korzystaj z możliwości szkoleń online – podnoś swoje kwalifikacje. Wykorzystaj internet, by służył Ci w karierze i doskonaleniu zawodowym. Ilość dostępnych kursów (często darmowych) jest ogromna. Sprawdź.
10. Bądź w kontakcie. Praca zdalna wymaga często wzmożonej komunikacji. Twój harmonogram i dostępność powinny być transparentne dla Twoich współpracowników, którzy są współodpowiedzialni za projekt.
11. Myśl i działaj pozytywnie. Dotyczy to też kontaktów zawodowych. Kiedy zamiast odbyć spotkanie musisz zadowolić się wysłaniem emaila, staraj się zawrzeć w nim swoje pozytywne emocje. To naprawdę dobrze wpływa i ociepla relacje z partnerami biznesowymi czy współpracownikami.
12. Nie bądź dla siebie zbyt surowy i korzystaj ze swoich atutów. Skoro pracujesz z domu, pozwól sobie na rzeczy, które w domu (a nie w biurze) możesz zrobić. Czy myślałeś o upieczeniu samemu chleba? Uda się – przecież kuchnię masz tuż obok. Warto też dać na luz, oderwać myśli od pracy, choćby na chwilę. Nie sposób utrzymać najwyższą produktywność przez cały czas. Pamiętaj, że musisz ją zrównoważyć z dbaniem o siebie, bo w przeciwnym razie ryzykujesz wypaleniem.
Tyle wskazówek. Ponieważ model pracy zdalnej jest dla większości z nas wciąż czymś nowym, uczmy się od innych, jak najlepiej wprowadzać go w życie. Inspirujmy się wzajemnie i odnajdujmy w nowych okolicznościach, czerpiąc zawsze satysfakcję z nowych możliwości.
Ostatnie wpisy
Najnowsze komentarze
Kategorie
Kalendarz
Archiwa